Geleneksel eğitim kurumları ile Osmanlı siyasi ve içtimaiçevreleri arasındaki karşılıklı etkiyi konu alan bu eser, her ne kadar Osmanlı ıslahat asrının ayak seslerine odaklanmış ise de konunun daha anlaşılabilir olması için devletin kuruluşundan hatta mirasçısı olduğu dünyadan da alıntılar yapılarak hazırlanmıştır. Çalışmada Osmanlı’nın kuruluşundan itibaren aktif rol alan geleneksel eğitim kurumlarının hem muhatap kitlelerinin hem de müfredatlarının belirli oranlarda farklı olmalarından dolayı mektep/medrese, saray okulu ve tarikatlar şeklinde tasnif edilmişlerdir. Saray okulu doğrudan doğruya devletin yönetim tabakasını dikkate almış, mektepler ile medreseler siyasi ve içtimai hayata nazari ve ameli planda katkı sunmuş, tarikatlar ise bu planı yaşanılır kılmak üzere faaliyette bulunmuşlardır. Dolayısıyla devletin müessisleri Osmanoğulları, müsteşar ve memurları medrese ve Enderun mezunları, mürebbileri ise tarikat meşayihi olmuşdur.
Künye
Kitabın Adı: |
Siyasi İstikrar ve İçtimai Sıhhat Bağlamında Osmanlı Devleti'nde Geleneksel Eğitim Kurumları |
Yayına Hazırlayan: |
Ercüment Topuz |
Dizi Adı: |
Tarih: 272 |
Yayın Yılı: |
2019 |
Sayfa: |
389 |
Ebat: |
13,5 x 21 cm. |
Kağıt: |
Enzo 70 gr. |
Kapak: |
Cevdet Mehmet Kösemen |
Cilt/Kapak: |
250 gr. Mat, Amerikan Bristol, 4 renk |
ISBN/Barkod: |
978-605-2380-92-5 |
İÇİNDEKİLER
KISALTMALAR
ÖNSÖZ
<pGİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM GELENEKSEL OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİ
Osmanlı Devleti'nde Mektep, Medrese ve Saray Okulu
Sıbyan Mektepleri
Muallim
Halife (Kalfa)
Medreseler
Müderris
Muid
Talebe
Enderun Mektebi (Saray Okulu)
Osmanlı' da Tarikatlar
Tekke ve Zaviyelerde Şeyh
Tekke ve Zaviyelerde Derviş
İKİNCİ BÖLÜM SİYASAL VE TOPLUMSAL HAYATTA GELENEKSEL EĞİTİM KURUMLARI
Toplumsal Hayatta Geleneksel Eğitim Kurumları
Toplumsal Temessülün Temeli: Sıbyan Mektepleri
Temeddün Tandanslı Toplum Tasavvurunun Temsilcileri: Medreseler
Tedeyyün Terkipli Örfi Din Telakkisinin Telkincileri: Tarikatlar
Siyasal Hayatta Geleneksel Eğitim Kurumları
Enderun Mektebi ve Hanedan-ı Al-i Osman
Muteber Tebaa ve Müdebbir Devlet Denkleminde Tarikat Kültürü
Bilgiden Kudrete, Kudretten Tahakküme: Medreseliler
İlahi Takdirden Beşeri Taksime Osmanlı'da Suhte Olayları
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM GELENEKSEL EĞİTİM KURUMLARI
III. Selim Dönemi Merkez- Çevre Ayrışmasından
II. Mahmud Devri Merkezi İktidarına
Siyasi ve İçtimai Hayatta Medreseler ve Mektepler
Medreseliler ve Meşruiyet Problemi
. Siyasi İstikrar, İçtimai Sıhhat Denkleminde Medreseler ve Mektepler
Cerr Sistemi ve İçtimai Alanın Osmanlı Siyasasına Entegresi
Siyasi ve İçtimai Hayatta Tarikatlar
Merkez-Çevre Denkleminde Tarikatlar
Fert, Toplum ve Devlet Denkleminde Tarikatlar
Osmanlı Siyasi Hayatının Tanziminde Tarikatlar
Nakşibendîlik
Mevlevilik
Halvetilik
Bektaşilik
SONUÇ
KAYNAKÇA
DİZİN