Bilgilerin ışık hızıyla dolaşıma girdiği sosyal medya çağında Türk Yahudi toplumu liderleri kamusal alanda dolaşımda olan ve genellikle “kötü” resmedilen “Yahudi” imgesini ve algısını iyileştirme ve normalleştirme için yıllardan beri çabalamaktalar. Bu kitap, bu çabaları ve iyileştirmenin önündeki engelleri tahlil etmekte. Bunu yaparken de Varlık Vergisi’ni konu eden ve gösterildikleri tarihlerde çokça bahsedilen ve tartışılan Salkım Hanım’ın Taneleri filmi ile Kulüp dizisinde azınlıkların nasıl resmedildiklerini incelemekte.
Künye
Kitabın Adı: |
Geniş Toplum Bizleri Yeterince Tanımıyor» Türk Yahudi Toplumu ve ‘Türkiye Sahnesi’nde Temsil Edilme Halleri |
Yazan: |
|
Dizi Adı: |
Tarih: 450 |
Yayın Yılı: |
2022 |
Sayfa: |
232 |
Ebat: |
13,5 x 21 cm. |
Kağıt: |
Enzo 70 gr. |
Kapak: |
Cevdet Mehmet Kösemen |
Cilt/Kapak: |
250 gr. Mat, Amerikan Bristol, 4 renk |
ISBN/Barkod: |
978-625-8472-30-1 |
İÇİNDEKİLER
KISALTMALAR .............................................................................................................. 11
ÖNSÖZ ................................................................................................................................... 13
TAKDİM ............................................................................................................................... 17
– Bir Diğer Algılanma Hali ....................................................................................... 18
– "Kötü" ile Ne Kastediliyor? ................................................................................... 18
– "Kendimizi Geniş Topluma Tanıtmalıyız"dan Ne Anlaşılıyor? ........... 20
– Algı Nasıl İyileştirilir? .............................................................................................. 21
– Karikatürlerde Temsil ............................................................................................... 22
– Türkiye Değerleri Araştırmaları ........................................................................... 23
– Siyasi Partilerin Duyarsızlıkları ........................................................................... 23
– Varlık Vergisi ve Bir Film, Bir Dizi .................................................................. 24
– Bu Birbirine Zıt Tavırlar Neden İleri Gelmekte? ........................................ 25
– PETLAS'ın Reklam Filmi - 2015 ........................................................................ 26
– Değişimin Sınırları ..................................................................................................... 29
– Türk Yahudi Toplumu ve Ermeni Soykırımı ................................................. 30
– Türk Yahudi Toplumunun Kullandığı Üslup ve Dil .................................. 31
• . Resmî Figürlerin Dili ........................................................................................... 31
• . Gayriresmî Figürlerin Dili ................................................................................ 32
– Türkiye Sahnesindeki Yahudi ve Ermeni Aktörlerin Profilleri ............ 33
– Özetlersek ....................................................................................................................... 33
BİRİNCİ BÖLÜM
TÜRKİYE YAHUDİ VE ERMENİ TOPLUMLARININ
KAMUSAL ALANDA TEMSİLLERİ
(1996-2003)
– 1990'lı ve 2000'li Yılların Değişen Ortamı ve Azınlıklar ........................ 35
– Türkiye Ermeni Toplumunun Durumu ............................................................. 36
• . Medya ile İlişki Kurma ....................................................................................... 38
• . Hedef Kitle: Muhalif Kesim ............................................................................ 39
• . Ermeni Soykırımı Meselesi .............................................................................. 42
• . Müesses Nizam ile İlişkiler .............................................................................. 44
• . Türkiye Ermenileri Patrikliği'nin Tavrı ...................................................... 47
– Türk Yahudi Toplumunun Durumu .................................................................. 50
• . Hedef Kitle: Müesses Nizam ........................................................................... 50
– Kamusal Alanda Temsil – Mukayeseli Bir Bakış ....................................... 52
• . Türkiye Ermeni Toplumu .................................................................................. 52
• . Rum Toplumu ......................................................................................................... 53
• . Türk Yahudi Toplumu ........................................................................................ 54
• . Türkiye Hahambaşılığı ve Yeni Tarih Anlatımı ..................................... 55
– Sonuç: Görünmezleşme ve Dışlanma ................................................................ 56
– Türk Yahudi Toplumunun Görünmezleşmesi - Örnekler ........................ 60
İKİNCİ BÖLÜM
"KENDİMİZİ GENİŞ TOPLUMA
TANITMAMIZ LAZIM" ........................................... 73
– Örnek Bir Vaka: Türkiye Ermeni Toplumu ve Değişim .......................... 74
– Türk Yahudi Toplumuna Gelince ........................................................................ 77
– Sonuç Yerine .................................................................................................................. 81
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
SALKIM HANIM'IN TANELERİ FİLMİ VE
VARLIK VERGİSİ
– Giriş ..................................................................................................................................... 85
–. Salkım Hanım'ın Taneleri Romanının Yazarı Yılmaz Karakoyunlu
Kimdir? ............................................................................................................................ 86
– Yılmaz Karakoyunlu'nun Varlık Vergisi Hakkındaki Görüşleri .......... 87
– Romanın Filme Dönüştürülmesi .......................................................................... 90
– 500. Yıl Vakfı ve Türk Yahudi İşadamlarının Tavrı .................................. 92
– Tomris Giritlioğlu – İshak Alaton Teması ...................................................... 94
– Türkiye Hahambaşılığı ve Şalom Gazetesinin Tavrı ................................. 95
– Ermeni Cemaatinin Tavrı .................................................................................... 101
– Yahudi Kahramanların Ermenileşmeleri ....................................................... 102
– Kahramanların Ermenileşmelerinin Sonucu ................................................ 105
– Kamuoyunun Film Karşısındaki Tepkisi ....................................................... 107
• . Varlık Vergisi'ni Kınayan Kesim ................................................................ 108
• . Varlık Vergisi'nin Gündeme Getirilmesini Kınayan Kesim .......... 109
– Durgunluk Dönemi .................................................................................................. 113
– İkinci Fasıl Tartışmaların Başlaması ............................................................... 114
– İslamî Kesimin Tavrı .............................................................................................. 116
– MHP'nin ve Milliyetçilerin Tavrı ..................................................................... 116
– Kemalistlerin Tavrı .................................................................................................. 119
– Karakterlerin "Ermenileşmeleri" Tartışması ............................................... 121
– Agos Gazetesinin Tavrı .......................................................................................... 124
– Sonuç ............................................................................................................................. 127
• . Film Neden Bu Kadar Çok Tartışıldı? ..................................................... 127
• . Kamuoyu ve Azınlıkların Varlık Vergisi ile Yüzleşmeleri .......... 129
• . Azınlıkların Belleği ve Varlık Vergisi ..................................................... 130
• . Yönetmen ve Senaristin Meseleye Bakışları ....................................... 133
• . 2001 Yılındaki Tartışmalar:
Taraflar Arasında İdeolojik Cepheleşme .................................................. 137
• . Azınlıklara Pozitif Ayrımcılık ...................................................................... 138
• . "Uysal Azınlık" – "Kafa Tutan Azınlık" ................................................. 140
• . Yazar, Yönetmen ve Senaristin Kahramanlaşmaları ......................... 140
• . Milliyetçi Kesimin Öngörülerinin Gerçekleşmesi .............................. 142
• . Varlık Vergisi Neyi Hatırlatmakta? ........................................................... 143
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
KULÜP DİZİSİ NEDEN İLGİYE
MAZHAR OLDU? ............................................... 145
– Kulüp Dizisi Ne Anlatmakta? ............................................................................. 146
• . Birinci Sezon ......................................................................................................... 146
• . İkinci Sezon ........................................................................................................... 148
– Birinci Sezonla İlgili Değerlendirmeler ......................................................... 151
– Türk Yahudi Toplumunun Değerlendirmesi ............................................... 154
– "Genç Nesil Yahudiler Türk Yahudi Toplumunun
Dışa Açılmasında Etkili Oldular" .................................................................... 157
– "Dizi Sayesinde Türk Yahudi Toplumu
Kamuoyunda Görünür/Tanınır Oldu" ............................................................. 160
• . "Görünür Olmak" ile Ne Kastedilmekte? ............................................... 160
• . Türk Yahudi Toplumu'nun Tanıtım Faaliyetleri ................................ 161
– Türk Yahudi Toplumunun Kamusal Alanda Temsiliyeti ...................... 163
– "Dizi Sayesinde İzleyici Varlık Vergisi'ni Öğrendi" ............................... 165
– "Toplum Azınlıkların Mağduriyetleriyle Yüzleşti" ................................. 169
– "Azınlıkları Türkleştirme Meselesi" ............................................................... 170
– "Vatandaş Türkçe Konuş" Meselesi ................................................................ 172
– Mahmut Esat Bozkurt'un Konuşması ............................................................. 173
– Bir Diğer Yanlış Yorumlama:
"Yahudi" Terimine Yüklenen Kötücül Anlam ............................................ 173
– Türk Yahudi Toplumunun Değişmeyen Bir Hali:
Korku ve Tedirginlik ............................................................................................... 175
– Kemalistlerin ve Ulusalcıların Tepkisi ........................................................... 178
– İkinci Sezon İle İlgili Değerlendirmeler ........................................................ 178
– Dizinin Tarihsel Gerçeklere Uygunluğu ....................................................... 179
– Klişelerin Tekrarı .................................................................................................... 182
– Dizi Neden Çok İlgi Gördü? ............................................................................... 185
– Diziye Yüklenen Anlam ........................................................................................ 186
– Son Söz .......................................................................................................................... 186
KAYNAKÇA ................................................................................................................. 189
DİZİN ................................................................................................................................... 221
Geniş Toplum Bizleri Yeterince Tanımıyor» Türk Yahudi Toplumu ve ‘Türkiye Sahnesi’nde Temsil Edilme Halleri